VLOS – Visual Line of Sight
Ορισμός: Ο χειριστής (RPIC) βλέπει το UAV με γυμνό μάτι, χωρίς βοηθήματα (εκτός από γυαλιά/φακούς).
-
Τυπική απόσταση: ~500 m οριζόντια, ~120 m ύψος (σύμφωνα με EASA/EU).
-
Απαιτήσεις:
-
Άμεση οπτική αναγνώριση θέσης/στάσης/κατεύθυνσης.
-
Δεν απαιτείται πρόσθετο παρατηρητή.
-
Αποφεύγονται εμπόδια/άλλοι εναέριοι χρήστες με βάση την όραση του χειριστή.
-
-
Χρήσεις: φωτογράφιση, μικρές επιθεωρήσεις, εκπαιδευτικές πτήσεις.
EVLOS – Extended Visual Line of Sight
Ορισμός: Ο χειριστής δεν βλέπει πάντα απευθείας το UAV, αλλά διατηρεί οπτική επαφή μέσω ενός ή περισσότερων παρατηρητών (observers).
-
Σενάριο: UAV πίσω από εμπόδια ή σε μεγαλύτερη απόσταση, αλλά εντός εμβέλειας επικοινωνίας C2.
-
Απαιτήσεις:
-
Οι παρατηρητές βρίσκονται σε στρατηγικά σημεία και επικοινωνούν συνεχώς με RPIC (ασύρματη επικοινωνία).
-
Τηρούνται γεωγραφικά όρια (π.χ. max 1–2 km).
-
-
Χρήσεις: επιθεώρηση αγωγών/γραμμών, γεωργικές πτήσεις μεγάλης έκτασης.
-
Σημαντικό: Σε αρκετά κράτη χρειάζεται ειδική άδεια, καθώς θεωρείται «ενδιάμεση» μορφή.
BVLOS – Beyond Visual Line of Sight
Ορισμός: Το UAV πετάει πέρα από το οπτικό πεδίο του χειριστή/παρατηρητών∙ η πτήση βασίζεται σε τηλεμετρία, αισθητήρες και ζεύξη δεδομένων.
-
Απαιτήσεις:
-
Συστήματα DAA (Detect & Avoid): ADS-B In, radar, optical/IR, LiDAR.
-
Αξιόπιστες ζεύξεις C2 με redundancy (RF + LTE/5G/SAT).
-
Αυτοματισμοί ασφαλείας (RTL, hold, contingency routes).
-
Πλήρης SORA ανάλυση, συχνά BVLOS-specific approval από Αρχές (EASA: Specific category).
-
-
Χρήσεις:
-
Επιτήρηση αγωγών/σιδηροδρομικών/οδικών δικτύων.
-
Επιθεώρηση ενεργειακών υποδομών (γραμμές υψηλής τάσης, αιολικά, φωτοβολταϊκά).
-
Παράδοση φορτίων/φαρμάκων σε απομακρυσμένες περιοχές.
-
-
Πλεονέκτημα: Επιτρέπει οικονομικά βιώσιμες αποστολές μεγάλης κλίμακας.
-
Μειονέκτημα: Πολύ αυξημένη πολυπλοκότητα σε τεχνικό, κανονιστικό και ασφαλιστικό επίπεδο.