Συστήματα DAA (Detect & Avoid)
-
Σκοπός: Εξασφαλίζουν ότι το UAV μπορεί να αποφεύγει άλλα εναέρια μέσα και εμπόδια χωρίς οπτική επαφή χειριστή.
-
Τεχνολογίες:
-
ADS-B In: λήψη δεδομένων θέσης από αεροσκάφη με transponder.
-
Radar (miniaturized): ενεργός εντοπισμός στόχων σε BVLOS.
-
Optical/IR: κάμερες για οπτική αναγνώριση, μέρα/νύχτα.
-
LiDAR: τρισδιάστατη απεικόνιση περιβάλλοντος/εμποδίων.
-
-
Πρόσθετα: sensor fusion + αλγόριθμοι αποφυγής → αποτροπή συγκρούσεων.
Αξιόπιστες ζεύξεις C2 (Command & Control) με Redundancy
-
Απαιτείται συνεχής σύνδεση για εντολές και τηλεμετρία.
-
Redundancy (πολλαπλές τεχνολογίες):
-
RF LOS: 2.4/5.8 GHz, UHF (433/868/915 MHz).
-
LTE/5G: BLOS (Beyond LOS), χαμηλό latency.
-
SATCOM: για μεγάλες αποστάσεις/απομονωμένες περιοχές.
-
-
Failover: αυτόματη μετάπτωση σε backup link όταν χαθεί το primary.
Αυτοματισμοί ασφαλείας (Fail-safes)
-
RTL (Return to Launch): επιστροφή σε προκαθορισμένο σημείο.
-
Hold / Loiter: hover ή κυκλική πτήση μέχρι να αποκατασταθεί το link.
-
Contingency routes: εναλλακτικές διαδρομές για ασφαλή προσγείωση.
-
Geo-fence: όρια χώρου → αν τα ξεπεράσει, ενεργοποιείται αυτόματη αντίδραση.
SORA (Specific Operations Risk Assessment)
-
Απαραίτητη για BVLOS αποστολές στην Ευρώπη (EASA).
-
Βήματα:
-
ConOps: περιγραφή αποστολής.
-
Ground Risk Class (GRC): κίνδυνος για ανθρώπους/υποδομές στο έδαφος.
-
Air Risk Class (ARC): πιθανότητα σύγκρουσης στον αέρα.
-
SAIL (I–VI): επίπεδο διασφάλισης → τι μέτρα πρέπει να εφαρμοστούν.
-
OSOs (Operational Safety Objectives): τεχνικά + οργανωτικά μέτρα.
-
-
Συνήθως BVLOS = SAIL υψηλότερο → απαιτεί περισσότερα OSOs (DAA, redundancy, procedures).
✅ Συνοψίζοντας:
Για να πετάξει νόμιμα και με ασφάλεια ένα UAV σε BVLOS, χρειάζεται:
-
DAA συστήματα (να βλέπει αντί για τον χειριστή).
-
Redundant C2 links (να μην χάνεται ο έλεγχος).
-
Αυτοματισμούς ασφαλείας (να προστατεύεται σε failure).
-
Πλήρη SORA ανάλυση και έγκριση από αρχές (EASA: Specific category).