Όταν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πιάνει φωτιά, η κατάσταση μπορεί να είναι πιο περίπλοκη σε σύγκριση με τα συμβατικά αυτοκίνητα με καύσιμο, λόγω των μπαταριών ιόντων λιθίου υψηλής ενέργειας που χρησιμοποιούν.
Τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) είναι γενικά λιγότερο πιθανό να πιάσουν φωτιά σε σύγκριση με τα παραδοσιακά οχήματα βενζίνης. Παρόλο που οι φωτιές σε ηλεκτρικά οχήματα μπορεί να είναι πιο δύσκολο να αντιμετωπιστούν λόγω των υψηλών θερμοκρασιών και των μοναδικών χαρακτηριστικών των μπαταριών ιόντων λιθίου, τα δεδομένα δείχνουν ότι τα οχήματα με κινητήρα βενζίνης είναι πιο επιρρεπή σε φωτιές συνολικά. Μελέτες υποδεικνύουν ότι τα οχήματα βενζίνης είναι περίπου δέκα φορές πιο πιθανό να πιάσουν φωτιά σε σχέση με τα ηλεκτρικά οχήματα. Για παράδειγμα, το 2020, στις ΗΠΑ καταγράφηκαν πάνω από 200.000 περιστατικά φωτιάς σε οχήματα βενζίνης, ενώ τα περιστατικά που αφορούσαν ηλεκτρικά οχήματα ήταν κάτω από 100
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου στα ηλεκτρικά οχήματα παρουσιάζουν συγκεκριμένους κινδύνους, όπως τη δυνατότητα για thermal runaway—μια αλυσιδωτή αντίδραση στη μπαταρία που δημιουργεί έντονη θερμότητα και μπορεί να είναι δύσκολο να σβηστεί. Αυτό έχει οδηγήσει σε εξειδικευμένα πρωτόκολλα και εξοπλισμό για τους πυροσβέστες ώστε να διαχειρίζονται φωτιές από ηλεκτρικά οχήματα. Οι προσπάθειες για την αύξηση της ασφάλειας των μπαταριών περιλαμβάνουν καινοτομίες στο σχεδιασμό των μπαταριών, στα συστήματα ψύξης και στα ανθεκτικά στη φωτιά υλικά
Δείτε τι συμβαίνει συνήθως:
- Θερμική Ανεξέλεγκτη Κατάσταση: Οι φωτιές σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα συχνά ξεκινούν με αυτό που ονομάζεται “θερμική ανεξέλεγκτη κατάσταση”. Αυτό συμβαίνει όταν τα κύτταρα της μπαταρίας υπερθερμαίνονται, προκαλώντας μια αλυσιδωτή αντίδραση που οδηγεί στην ανάφλεξη περισσότερων κυττάρων. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε διάφορες αιτίες, όπως ζημιά, υπερθέρμανση ή κατασκευαστικά ελαττώματα.
- Έντονη και Παρατεταμένη Καύση: Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου μπορούν να καούν σε πολύ υψηλή θερμοκρασία, φτάνοντας έως και 1.000°C ή περισσότερο. Μπορούν επίσης να καίγονται για παρατεταμένο χρόνο και να αναφλέγονται ξανά ακόμα και μετά την κατάσβεση, λόγω των υπόλοιπων χημικών αντιδράσεων στα κύτταρα.
- Τοξικοί Καπνοί και Αναθυμιάσεις: Οι φωτιές σε μπαταρίες παράγουν τοξικά αέρια, συμπεριλαμβανομένου του υδροφθόριου και άλλων χημικών, που μπορεί να είναι επικίνδυνα αν εισπνευστούν. Αυτό απαιτεί από τους πυροσβέστες να χρησιμοποιούν επιπλέον προστασία αναπνοής και να λαμβάνουν προληπτικά μέτρα.
- Δυσκολία στην Κατάσβεση: Λόγω της φύσης των μπαταριών ιόντων λιθίου, αυτές οι φωτιές απαιτούν εξειδικευμένες μεθόδους κατάσβεσης. Το νερό μπορεί να βοηθήσει στην ψύξη της φωτιάς, αλλά μερικές φορές απαιτούνται μεγάλες ποσότητες (χιλιάδες λίτρα). Ορισμένες πυροσβεστικές υπηρεσίες χρησιμοποιούν αφρό ή άλλους χημικούς παράγοντες, ενώ σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να αφήσουν το αυτοκίνητο να καεί με ασφάλεια σε ελεγχόμενο περιβάλλον.
- Κίνδυνος Επανέναρξης: Ακόμα και μετά την κατάσβεση της φωτιάς, οι μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί να αναφλεγούν ξανά ώρες ή ακόμα και μέρες αργότερα λόγω υπολειμματικής ενέργειας. Τα οχήματα μπορεί να παρακολουθούνται για ώρες ή να μεταφέρονται σε ασφαλή τοποθεσία για να μειωθεί αυτός ο κίνδυνος.
Οι πυροσβέστες και οι πρώτοι ανταποκριτές εκπαιδεύονται όλο και περισσότερο για την αντιμετώπιση φωτιών σε ηλεκτρικά οχήματα, ενώ οι κατασκευαστές αυτοκινήτων βελτιώνουν την τεχνολογία των μπαταριών για να ενισχύσουν την ασφάλεια και να μειώσουν τον κίνδυνο φωτιάς.
Συνολικά, παρόλο που οι φωτιές στα ηλεκτρικά οχήματα μπορεί να είναι έντονες, η συχνότητα αυτών των περιστατικών παραμένει χαμηλότερη σε σχέση με τα οχήματα βενζίνης, τα οποία έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο λόγω των διεργασιών καύσης που βασίζονται